Direktlänk till inlägg 12 juli 2012

Ta kontroll över livet

Av Josefine - 12 juli 2012 08:54


Hej


När jag började min viktminskning 1/2 i år var jag fast besluten över att lyckas denna gången och att verkligen nå målet och verkligen må bra och bara göra livet till det som jag vill.

De första 6 veckrna som jag åt bara soppor gick bra och vikten rasade och jag måde bättre och bättre, kände mig mer och mer som mig själv, fick tillbaka självförtroende och självtillit så efter 6 veckor kändes det bra att börja äta igen och jag var fortfarande fast besluten att inte ge upp och fortsätta kämpa.

Den första tiden på halvfart gick jätte bra och vikten gick neråt.

När jag började jobba fick jag börja omprioretera, från att bara kunna tänka på kosthållningen och träningen, skulle nu jobbet vara huvudfokus, men det andra skulle också funka. Denna balans fixade jag inte, så det började med att träningen blev lidande och jag kämpade för att hålla träningsnivån på en bra nivå men det gick inte och maten började också bli okontrollerad då jag tillät mig att fuska mer och mer och när en måltid inte blev som den skulle och kolhydraterna kom krympande tillbaka till tallriken kom även sockersuget tillbaka som de 6 veckorna med soppor hade suddat ut, allt detta tillsammans med ett stress fyllt jobb ledde till att många vanor kom tillbaka och jag kände mig omotiverad, besviken och väldigt ledsen.

Jag gick och väntade på att det skulle vända! För det löser sig ju alltid och allt blir bra till slut.

Jag avslutade jobbet och väntade och väntade, men jag kom p att jag har inte tid att vänta hur länge som helst för då kommer vikten komma tillbaka. Under denna tiden stod jag faktiskt still i vikten, men det var ju bara en tidsfråga innan kilona skulle komam smygande tillbaka. Jag bestämde mig för att det är dags att ta tag i situationen, jag bestämde mig helt enkelt för att det var dags att vända på den ondacirkeln och gjorde det delsvis genom att börja återuppta träningen i stort sätt fullt ut igen, men orken fanns där inte riktigt och sockersuget var fortfarande väldigt påfrestande.

Nu sitter jag här med några kilo plus och har bestämt mig för att jag ska köra soppor igen i september månad och då ska jag ta resten av kilona som är kvar så att jag sen kan fokusera på att hålla vikten för under dessa månader som nu har gått sen april har jag i alla fall lärt mig en sak och det är att jag verkligen måste kämpa för att hålla fast vid träningen och kosten, jag kommer aldrig kunna pausa, för så fort jag släpper lite på kontrollen så kommer kilona tillbaka, det gäller att ha kontroll hela tiden. För mig tycker jag att det borde vara lätt att ha kontroll för mig då jag är kontrollfreak när det gäller allt annat. Men när det kommer till kontroll över hjärnan är det svårt!


Eftersom jag missat mitt sista delmål 2 gånger eftersom jag skrev om det då jag inte nådde det första gången, så är jag nu väldigt rädd för att sätta upp ett nytt mål då jag inte tror på mig själv tillräckligt mycket för att kunna klara av målet, men att gå ner i vikt ska inte vara lätt man ska känna att man måste kämpa för att nå framgång och därför har jag nu återupptagit min mentala träning för att motarbeta min hjärna och för att jag inte tänker tillåta mig själv att må så dåligt igen som jag gjorde innan jag började gå ner i vikt och framför allt för att jag inte vill gör de personer i min närhet som hjälp mig finanserar min resa besvikna.


Så nu ska jag sätta upp ett mål och jag ska klara det!!!

Jag har till min födelsedag på mig att klara målet och det är den 19/8, för jag kan gå ner i vikt själv utan hjälp också, det måste jag bevisa för mig själv.

Så jag försöker hitta tillbaka till rätt kost och stå emot sockersuget, vilket är ett evigt kämpande.

Jag återupptog min mentala träning igen igår och det kändes bra, så jag hoppas på att jag kan motivera mig själv till att fortsätta. Träningen går lite på sparlåga då jag har fått ont i benen igen, men jag hoppas att ett par nya skor kan hjälpa mig med det, så det ska jag införskaffa inom det närmsta, men som sagt just nu känns det bra och jag känner mig just nu motiverad.

Ni får hjälpa mig att hålla motivationen upp med hjälp av att kommentera!


Nu ska jag fortsätta storstäda mitt kök och beställa en ny adapter till datorn då jag har fått klappkontakt i den igen, blir andra gången jag köper en ny nu, när jag igentligen skulle behöva köpa en ny dator, men det får vänta.


Puss

  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Josefine - 7 februari 2013 09:08

  Jobbandet har faktiskt fortsatt är inne på min 4:e vecka med jobb nu! Det är kul att man är uppskattad och behövs, plus att jag ska på en anställningsintervju så det låsnar kanske nu till slut ändå.   Men trotts att jag jobbar mycket så är ja...

Av Josefine - 16 januari 2013 22:01

  Denna veckan bjuder på mycket jobb och det är jag väldigt glad för! Jag älskar att jobba :)   Efter en riktigt jobbig sjuk vecak förra veckan, med maginfluensa så är det skönt att nu inte bara vara frisk utan att faktiskt jobba också.   D...

Av Josefine - 13 januari 2013 20:04

  Denna veckan började bra med en måndag då jag fick väldigt mycket gjort och en tisdag med lite jobb, men sen gick det utför. Har legat i maginfluensa sedan i onsdags kväll, så dålig som jag varit har jag nog aldrig varit och jag önskar inte en ...

Av Josefine - 7 januari 2013 14:01

  Förra året lovade jag mig själv att jag skulle ta tag i mig själv och att jag skulle gå ner i vikt för att må bättre. Mellan den 1/2 och den 26/10 gick jag ner 28 kg :) Jag höll mitt löfte, mår skit bra och är väldigt stålt över mig själv. Så...

Av Josefine - 28 augusti 2012 21:54


  Hejhej   Försöker på nytt med dagens outfit!     Jeans thights från Cubus, tunika från Schack Matt och kofta från Gina Tricot.   Kompetensa projektet flyter på bra har klarat av 2 dagar som inneburit mycket information men även mas...

Skapa flashcards