Alla inlägg under mars 2010

Av Josefine - 26 mars 2010 15:17


Hej


Igår var det en heldag på skolan som gällde, även fast vi mest bara satt och lyssnade och inte gjode så mkt var man helt slut när man varit i skolan i 8 h och inte är van.


Mitt under lektionen började jag få en massa sms, från en mkt uttråkad helsingborgare som höll på att städa. Så efter skolan bar det inte av hemåt, utan hem till Kristofer. För snäll som jag är så ställer jag alltid upp som sällskap, på det villkor att jag slipper städa. Så där satt jag i 3 h och bara tittade på och var ett väldigt bra sällskap. Sen kan väl hans städsätt diskuteras. Att man städar stegvis är väl det vanligaste, att börja på ett ställe och sen gå vidare till nästa. Men Kristofer han är överallt samtidigt, så ni kanske förstår hur det såg ut, det är obeskrivligt, jag höll på att svimma när jag kom dit. det värsta var att på 3 h flyttade han mest bara runt på grejerna och sprang in till grannanna och tittade på teve.


Så när jag kom hem hade jag skit ont i huvudet för att jag inte ätit på väldigt många timmaro ch var helt slut. Efter att ha återhämtat mig lite kom jag på att det var våffeldagen och det var jag ju bara tuvungen att ta tag i. Så efter lite funderingar kom Ida O hit och åt våfflor med mig, dock blev det en sen kväll. Men det gjorde inget för trevligt hade jag, Ida också tror jag. Hon har i alla fall umgåtts med mig idag också.


Idag var planeringen att jag och Ida O skulle till storheden, men vi bestämde oss för stan i stället. Innan vi åkte kollade vi av läget och fick med oss Ida R också. Så idag har det varit en dag på stan med lite shopping och trevligt sällskap. Det blev även lite handlig på Kvantum, så att jag klarar mig tills jag ska hem på onsdag. efter det bar det för min del av mot tandläkaren, Ida O var jätte snäll och körde mig dit. Det är nämligen så här för er som inte vet att jag haft fast tandställning innan (räls som norrläningarna säger) och tog ut den för 3,5 år sedan. När man tar bort den sätts det en tunn  ståltråd på insidan av tänderna för att de inte ska flytta sig. Och i onsdagskväll händer det fruktansvärda, den låsnasde i ena kanten och jag insåg att jag behöver gå till tandläkaren för att fixa det. Har inte varit hos tandläkaren sen jag skulle börja betala för det, därför tog det emot att gå dit, men jag kunde ju inte ha en vas ståltråd i munnen som jag rev tungan på hela tiden. Så efter att ha gått med det hela dagen igår var det då äntligen tid att fixa det idag. Fick en otroligt trevlig och snäll tandläkare så jag gick där ifrån utan att ha betalat en enda krona. Dock ska jag dit imorron igen för en undersökning och se om jag ska ha ett abonomang så att det inte blir så dyrt att gå till tandläkaren i framtiden. Så imorron kommer det en liten kostnad, som max kommer hamna på 600 kr om jag inte vill ha något abonomang.

Så det blir säkert super bra.


Nu ska jag äta och kolla på Glee för jag har fått hela säsongen på posten idag, så nu är min helg räddad.


Kvällen kommer spenderas på Bergnäsetsfritidsgård, så här med förklarar jag hälsoprojektet startat.


      

Glee, en superbra typ       Den fina kläningen som     Köpte även en ny tjoktröja,

musikalserie och det        Ida R hade på sig i fredag  har den i svart sen tidigare

bara älskar jag!               var jag också tvungen till   men den kostade bara 49kr

                                      att ha.                              så jag kunde itne motstå.



Puss




Av Josefine - 26 mars 2010 15:04


Hej


Idag fyller Jennifer 21 år. Hon är helt otrolig, alltid glad och man bara älskar att umgås med henne.

Grattis säger jag till dig Jennifer och hoppas du får en super bra dag :)

  

Även igår var det en annan underbara tjej som fyllde år, tyvärr hann jag inte träffa henne så mkt men en lite present fick hon och förhoppningsvis förstörde inte vår skoldag allt för mkt för henne. Jag hoppas du hade en bra dag ändå Sofia.


       Grattis Grattis :) 


Puss

Av Josefine - 24 mars 2010 17:15


Hej


Jag vet inte ens var jag ska börja detta inlägg någonstans. Det händer så mycket och jag hinner inte skriva om det.


Men nu är alla skolarbete klara, det är bara redovisning imorron sen har jag lång helg. Har bara 2 dagar med hälsoprojekt/praktik nästa vecka sen åker jag även hem och ska vara hemma en hel vecka och bara vila upp mig och slappa. Så jag kommer vara hemma över påsk i år, tror inte jag var det förra året.


Fick även ett mycket efterlängtat samtal idag, jag har fått sommarjobb på nymölla även i sommar vilket leder till MYCKET pengar och denna gången ska jag verkligen spara min pengar. De brukar ha en tendens att försvinna väldigt snabbt, har ju dyr hobbi (shopping). Jag har gått runt sen i måndags och varit supernervös för att jag vet att det sket lite omorganisering på Nymölla pappersbruk (mitt sommarjobb) och så hade de börjat ringa runt till alla andra och inte mig. Men jag fick det i alla fall och det är jag väldigt glad för.


Det får bli ett kort inlägg idag, allt mitt kaos som jag levt i länge nu har börjat tunas ut och lösa sig. Och jag känner bara att det är inte lönt att skriva om det nu när det är över. Nu går vi in i nästa steg i livet och går mot framtiden. Visst är den skrämmande men samtidigt väldig spännande och jag är nu öppen för att ta emot den.


Puss

Av Josefine - 20 mars 2010 16:17


Hej


Herregud vad tiden går, det är en hel vecka sen jag skrev här sist. Så då förstår ni säkert att jag har hur mkt som helst att berätta trotts att jag egentligen inte har tid att sitta här och skriva. Men det är ju mkt roligare än att plugga. Förövrigt har jag faktiskt kommit igång med pluggandet och motivationen finns i att det ska vara klart nästa vecka så jag måste göra det.

Tänkte skriva upp hur min lista ser ut, men på listan finns saker som varit klara i några veckor men det är alla saker som ska vara klara tills nästa vecka.

Så här ser listan ut:


Loggbok 1

Loggbok 2

Feedback på klasskamraters loggar

MI- samtal 20 min långt + följebrev

MI- rapport

Ge feedback till klasskamrater (Ida O och Malin)

MI- utvärdering

VFU- rapport

PM till examensarbetet

Projektplan till hälsoprojekt


Som ni ser börjar listan tunas ut och jag känner att jag ändå ligger bra till. Av ovanstående text förstår man även vad min helg kommer bestå av.


Men nu tänkte jag gå tillbaka i tiden lite och berätta hur min vecka har varit, så förbered er på ett långt inlägg (längre än vanligt).


Min söndag var hemsk, då min spis slutade funka, och internet låg nere hela dagen. Så den dagen fick ajg inte speciellt mkt gjort. Jag gick mest runt och var arg och förbannand att inget funkade. Men allt detta löser jag alltid med min feel good film som är Footlose, finns absolut ingen bättre film. Den har liksom allt, sång, dans, kärlek och intriger och självklart ett lyckligt slut.


MIn måndag bestod av möte om hälsoprojekt, ringa vaktmästare som kom och lagade min spis, var bara timern som var kass, så det var lätt fixat. Jag gjorde även lite andra äranden, så jag kände mig väldigt produktiv.


Min tisdag bestod av praktik, då jag och Gry masserade och även kom på vad vi ska ha som hälsoprojekt, nämligen: Hur information om hälsa kan öka motivationen till ett hälsosammare liv hos ungdomar.

Sen blev det massage kväll hos Marie på kvällen, skulle vara där kl 18, men jag var inte hemma förren 24, så 6 h blev det. Tyvärr var det inte massage så länge, men vi har så otroligt kul tillsammans när vi ses så vi vill liksom inte åka ifrån vanrandra. Personerna jag pratar om är Ida O, Ida R, jag själv och Marie.


Min onsdag betod även den av praktik och här gjorde vi klart vårt PM, väldigt duktigt och effektivt gjort. Sen var jag hos sjukgymnasten på kvällen, tyvärr lite besviken när jag gick där ifrån, för jag kom inte hem med några inlägg. De hade inga som passade mig, så nu blir det alltså att ljuta ett par och det har jag nu bokat tid för den 12/4 kl 9.00 sen tar det ca 14 dagar innan man får dem. Det känns hårt att jag ska behöva betala ca 3 ggr så mkt för inläggen nu men samtidigt har jag ju förstått att jag måste ha ett par, för ju mer jag tänker på det deso mer går det upp för mig hur ortoligt dålig hållning jag har på grund av min höga hållfot och väldiga pronation( går på utsidan av foten och insidan av foten rör ej underlaget).


Min torsdag betod i 2 h med massa telefonsamtal. Detta lede till att min tid för inlägg blev bokad och även en resa hem till skåne över påsken, åker hem den 31/3, alltså om 1,5 vecka. Jag spelade även in mitt MI samntal med Kristofer, sen att det inte gick att lämna in hjälpte Ida O mig med igår så nu är det inlämnat. Gjorde även lite annat skolarbete och gick även en skön promenad.


Min fredag var väldigt full och stressig. Dagen började med simning 7.00 med Malin, det var väldigt skönt när man väl var i vattnet men vägen dit var väldigt tung och man kände sig inte alls motiverad att stiga upp 6.00 på morgonen. Efter simningen åkte jag hem och åt frukost innan det bara av för att handla, för jag hade ju namnsdag igår och det skulle firas med 3 rätters middag och trevligt sällskap. Ja, jag firar min namnsdag och är en av få som även får presenter då. Jag fick jätte fina helt underbara rosa tulpaner av Gry, Ida R hade bakar jätte goda chokladkakor till mig med bilar, dumle och nötte i. Medans Ida O hade en pojkvän som tyckte det var fruktansvärt att jag inte testat vilt kött. Även de andra tjejerna menade på att jag måste prova. Så av Ida O fick jag kallrökt älg, torkad renkorv och sen kaffe ost. Jag har ju självklart testat nu, korven tycker jag är jätte god, älgen vet jag inte riktigt, det är ltie segt och det är mningen man ska tugga det länge, men vet inte om jag köper det. Men till Ida O kan jag nu säga att jag tycker det är helt okej. Osten var bland det västa jag ätit, men den ska tydligen vara godare varm, så jag får väl testa det då.


Efter att jag varit och handlat igår så var jag trött och tog en powernap innan jag skulle börja mina projekt inför kvällen. Det var bara det att  klockan och jag var inte vänner. Jag vaknade av att min mamma ringer och undrar om jag fått någon post, närj ag ser klockan fick jag panik. Ska tillägga att  min söta mamma skcikat ett kort och ett par öronhänge till mig, jätte fina.

När paniken lagt sig började jag spring fram och tillbaka för att hinna göra allt jag skulle göra. Jag klarade mig ganska bra måste jag säga, trotts att maten blev 1 h sen och jag inte var sminkad blev allt jätte bra. Alla verkade tycka det var jätte gott och kul hade vi med så mkt skratt att vissa satt och grät.

På menyn stod Flygande jakob med ris och sallad, till efterrätt hade vi en cholkadmousse med hemmagjord jordgubbsås. Hade även en lite fördrink som bestod av apelsinjuice, hallon, kiwi och hallonsoda och till det serverade jag vitlöksbröd.


Som ni märker yttligare en fullspäkad vecka ur fröken Josefine LIndskogs liv, även ett långt inlägg utan bilder ( Ber så hemsk mkt om ursäkt). Tror dock att jag har hållt ert intresse uppe hela väggen ändå.


Puss

 

Av Josefine - 13 mars 2010 17:40


Hej


Eftersom det var så fint väder idag känner jag bara för att ge mig ut och bara vara ute. Malin som nämnt tidigare att hon ville åka skridsko på isvägen fick följa med. Det blev en skön promenad till mjölkudden där vi hoppade på isvägen och begav oss iväg, vi tänkte ta oss in till stan för att fika där sen. Jag åkte ungefär 20 meter innan jag även denna gång slängde av mig skridskorna i panik, fötterna krampade och jag skrek inombords. Det är fruktansvärt att inte kunna åka som jag vill, jag tycker ju det är så kul. Menmen på med skorna sen gick jag resten av biten medan Malin fortsatte på skridsko. Solen försvann bakom några moln och det blev helt plötsligt kallt, men innan dess var det hur skönt som helst och jag är glad att jag spenderade 2 h utomhus idag.


Så när vi kom in till stan så fikade vi som sagt, men choklad och apelsin cheesecaken såg godare ut än den var. Så lite besviken begav vi oss in i bokaffären för att kolla lite bokrea, men istället för böcker hittade jag en jätte fin mapp och ett block som jag bara inte kunde motstå.


Eftersom vi gått hela vägen in till stan tyckte vi att det passade bra med bussen hem. Så vi hoppade på bussen och busschaförren sa, till Porsön. Ja, tänkte vi. Det vet vi väl! Det dyker även upp en buss bakom som också ska till Porsön, så jag och Malin tänker det är säkert mkt folk så de har fått sätta in en till. Går det så fort? frågar Malin och jag säger att de har säkert erfarenhet av att det brukar vara mkt folk just denna tiden.

Bussen går vidare och stannar inte på de vanliga hållplatserna, men det var inte så konstigt tyckte vi då det var en buss bakom som skulle till samma ställe som vår. Det är inte förrens en stakars kille får utskällning av chaffören för att han ville av vid kvantum. Busschaffören skriker: men jag sa ju endast porsön. Det var nu alla på bussen förstod vad hon menade när vi hoppade på bussen. Chaffören ökar hastigheten och slänger in bussen i bussfikan och tvärnitar, killen som skulle av hinner i stort sätt bara ta ett steg ut från bussen innan hon drar igen dörrarna och fortsätter i ilfart. Killen hann av och ingen på bussen vågar trycka på stop förrens Porsö centrum. Men chaffören fortsätter att köra i väldigt hög hastighet och tvärbromsar vid alla hållplatser. Men både jag och Malin kom hela vägen hem. När jag hoppade av bussen andades jag ut lite för att sedan snabba på mina steg så jag hann gå förbi innan bussen skulle behöva köra längst ut i vägkanten för att svänga runt och köra där ifrån. Jag tycker att jag tagit mig tillräckligt långt i väggrenen för att inte vara i vägen för bussen, det jag inte sett är att bussen redan kört längre ut i väggrenen och börjar svänga, det ända jag ser är att bakänden på bussen kommer mot mig, jag lyckas precis hoppa undan och bussen går förbi mig med 5 cm marginal. Till denna historien hör det att det var en kvinnlig chafför, man tycker ju att de brukar vara lite lugnare. Förstår dock inte hennes anledning till stress, men vi alla överlevde och är nu i trygghet.


Puss


  

Här är min fina mapp och block! Tänkte ha det till hälsoprojektet och examensarbetet.

  

Malin på isen, då solen gått i moln!

  

Jag på isen!


Av Josefine - 12 mars 2010 18:34


Hej


Jag har äntligen hittat min motivation! Att jag inte förstod tidigare att det var musik som behövdes i mitt liv för att det skulle bli lite fart på mig. Musiken har alltid varit en viktig del i mitt liv och den göra mig alltid på bra humör. Så självklart var de det som fattasdes för att det skulle bli lite fart på mig. Så nu ör jag igång med skolarbete och allt annat som skulle göras.

I går var det väldigt högt tempo då de skrevs loggböcker från praktiken och kommentarer till klasskompisar. Det tvättades, ströks och diskades. Det ringdes till radiotjänst, men jag fick inte säga upp min tevelicens i förväg det ska tydligen ske i efterhand. Så jag måste betala för juni månad trotts att jag inte kommer ha teveinnehav då. Menmen, troligtvis får jag tillbaka de pengarna för vad jag kunde räkna ut var det mer än 150 kr som var minimum att betala tillbaka för dem. Det sjukaste av allt är att jag måste upp ge personnummer eller kundnummer på den som betalar tevelicens dit jag ska flytta, bara för de ska ha kontroll att jag verkligen betalar.

Så jag känner mig mkt nöjd över gårdagens prestation.


Idag är det fredag och jag är jätte trött därför ta jag paus i skolarbetet och frotsätter med det imorron. Har träffat Malin lite idag, det var jätte kul då vi inte setts på väldigt länge. Vi invigde subway inne i stan, men det var ingen skillnad mot det vi har här ute på Porsön, ser lika tråkigt ut. Men mackan var lika god som den brukar vara.


Jag har även fått ett nytt paket idag, men det var itne lika roligt som det andra jag fick i veckan. Detta innehöll bara altenativa mellanmål som har lågt kaloriinnehåll och så jag använder mig av ibland. De hade rea på hemsidan så jag passade på att beställa lite nya. Ni som inte vet vad det är borde kolla upp det. Det heter reztart och är skit bra. När jag använde det första gången hete det inzone och skulle hjälpa om man ville gå ner i vikt. Det gjorde det verkligen då jag gick ner 4 kg på 3,5 vecka och dessutom tappade många cm runt midjan.

Vill in kolla in det mer finns det en hemsida: www.reztart.se


Nu ska jag ta hand om lite mer av tvätten från igår, sen ikväll blir det lite tacos och slapp framför teven.


Puss

Av Josefine - 10 mars 2010 23:14


Hej


Just nu känns det som att jag står och stampar på samma ställe hela tiden. Anledningen till det är att jag ser en stor svart mur framför mig som jag inte lyckats komma på hur jag ska ta mig förbi, jag vet ju trotts allt inte vad som väntar på andra sidan.

Hehe, nej men skämt och sidor. Skolarbetet har stått stilla idag med, jag hittade med roligare saker att göra. Som tex att köpa skor. Hittade dem när jag var hemma men de fanns inte i min storlek, så jag tänkte som jag och min mamma alltid gör. Är det meningen jag ska ha dem så finns rätt storlek, i detta fallet betyder det, i Luleå i stället. Vilket det gjorde! Så man kan säga att det var meningen att jag skulle ha de skorna. Så jag håller kvar vid mitt motto, som gäller när jag är i shopping tagen: är det meningen jag ska ha det så finns det kvar när jag kommer tillbaka och har bestämt mig för att köpa det.


Jag fick även ett paket idag som jag bara var tvungen att hämta ut så fort som möjligt. Det var nämligen min nya balklänning till avslutningsmiddagen och måste säga att på den chansningen blev det riktigt bra. Behåller nog den som den är och syr nog inte en ny som var tanken från början. Kommer dock hålla min klänning hemlig ett bra tag till framöver.


Puss


  

Mina nya skor! är det inte snygga? NU längtar jag tills jag kan använda dem också.

  

Tröja som jag hittade på Cubus under någon av mina shoppingturer hemma. Kunde inte motstå den då den gick i rosa och jag ville ha en randig tröja.

Av Josefine - 9 mars 2010 18:39


Hej


Det var helt otroligt vad snö det kommit nu när jag varit borta. Men samtidigt har vi nu börjat får väldigt fint vårväder med lite värme. Så igår slopade jag dunjackan och tog en liten tunnare. Jag lovar jag frös inte, det var jätte skönt väder ute trotts att det blåste som det gjorde.


Jag hade en ny tid hos sjukgymnasten igår. Vilket gick jätte bra. Vi har i stortsätt kommit på vad det är med mina ben nu. Jag fick springa på springband tills jag fick ont sen kollade Hanna (sjukgymnasten) hur benen såg ut och de var lika hårda som sten, vilket inte är normalt. Så tillsammans klockade vi att det började göra ont efter 30 sek och slutade 2 min efter att jag slutat springa.

Nästa steg  är nu att jag ska prova inlägg, och det sker redan onsdag nästa vecka troligtvis för då ska jag dit igen. Det känns bra att äntligen veta varför och vad jag kan göra åt mina ben, så att jag kan börja träna som jag vill och ge så mkt som jag orkar när jag inte har ont någonstans. Men samtidigt är det dyrt, änså länge har jag betalat 150 kr och nästa gång tillkommer 100 kr plus att inläggen kostar 500 kr om de passar vill säga. Förhoppningsvis kommer det vara värt det, för jag tänker inte gå runt med denna smärta längre nu. Då kapar jag hellre av mina ben!


Idag hade jag bestämt att jag inte skulle ställa en enda klocka och vakna helt av mig själv och känna mig helt utvilad trotts att jag hade mkt att göra. Blev inte riktigt som jag tänkt mig vaknade 8.30 men kände mig inte det minsta utvilad. så jag åt frukost, sen kröp jag tillbaka i sängen. Det resulterade i att jag sov från och till ända tills jag kände att jag inte kunde ligga kvar längre i sängen. Då var klockan 11.20 och jag hade gärna leget kvar hela dagen.


Så nu flera timmar senare, sitter jag fortfarande vid datorn och har inte gjort något vettigt på hela dagen. Dock har jag plockat fram skolböckerna nu i alla fall så jag hoppas jag får lite gjort innan det blir teven för min del.


Puss

Skapa flashcards